Öner, MEB 2023 Eğitim Vizyonu Belgesini Değerlendirdi
Eğitim-Bir-Sen Manisa Şube Başkanı Mesut Öner Millî Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyonu Belgesi’ni değerlendirdi.
2023 Eğitim Vizyonu Belgesinin, Eğitim sistemimizde gerçekleştirilmesi düşünülen dönüşüm alanlarının tespiti ile bu dönüşümün kapsamını belirleyen ve buna dair bir yol haritası ortaya koyan bir belge olduğunu dile getiren Öner,” Eğitim sisteminin günübirlik politika değişikliklerinden korunması, eğitimin aktörleri ve paydaşlarına bir gelecek vizyonu çizmesi, eğitim politikasının karar alma ve icra makamlarına politika ve program belirleme noktasında kılavuz olma imkânı sağlaması açısından önemli bir ihtiyacı karşılamaktadır. ”dedi.
Başlıklar tamam, boşluklar da tamamlanmalıdır
Belgede, eğitimin iyileştirmeye açık alanlarına yönelik başlıklar yerinde ve doğru olarak tespit edildiğini söyleyen Öner, “ Ancak bu başlıklara yönelik hedefler ve eylem adımları konusunda Bakanlığı ciddi ödev ve sorumluluklar beklemektedir. Kısacası başlıklar tamam, boşluklar da tamamlanmalıdır.
2018-2023 yılları arasını kapsayacak bir yol haritası olarak on temel alanda dönüşüm hedef ve eylemlerin tasarlandığı görülmektedir. Ekonomik beklentileri karşılayacak adımların ise hazırlık ve tasarım sürecinde mutlak surette göz önünde bulundurulması gerekmektedir.
Öngörülen dönüşümlerin, eğitim çalışanlarının mevcut özlük haklarına ve çalışma şartlarına muhtemel etkileri de göz önünde bulundurularak bu alanda oluşabilecek muhtemel olumsuzluklar giderilmelidir.
İkili eğitimin sona erdirilmesi, okul gelişim modeli ekseninde okullara bütçe tahsisi, şartları elverişsiz olan okullara ilave kaynak tahsisi, öğrencilere öğle yemeği verilmesi, her bir okulda tasarım-beceri atölyesi kurulması gibi son derece yerinde yaklaşımlara ilişkin eylem adımlarının zamana yayılmış bir bütçeyle ilişkilendirilmesi, belgenin güvenirliğini daha da artıracaktır. ”şeklinde konuştu.
Öner, Millî Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyonu Belgesini başlıklar halinde şu şekilde değerlendirdi.
- Mizaç ve yetenek temelli yaklaşımı isabetli buluyoruz, öğretmene daha fazla rol verilmelidir
- Dönüşüm, eğitim çalışanlarının haklarında olumsuz sonuçlar doğurmamalıdır
- Okul gelişim modeli, yönetici ve öğretmenlerin işini kolaylaştırmalıdır
- Veriye dayalı yönetim anlayışı yerinde olmakla birlikte katılımcılığa da fırsat vermelidir
- İş yükünün azaltılması için veriye dayalı yönetim süreci beklenmemelidir
- Merkezi yerleştirme ve sınav kaygısının azaltılması hedefini önemli buluyoruz
- Sözleşmeli öğretmenlik süresinin kısaltılması olumlu fakat sözleşmeliliğin kaldırılması nihai hedef olmalıdır
- Ücretli öğretmenlikte asıl sorunun statü olduğu görülmelidir
- Mesleki gelişimin planlanması önemli ancak yönetici ve öğretmene ek yük getirmemelidir
- Özlük ve mali hakların iyileştirilmesi hedefini takdir ediyor, somutlaştırılmasını bekliyoruz
- Kariyer ve liyakat sistemi kurulması talebimizin karşılık bulması yerinde bir adımdır
- Dezavantajlı şartlarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin yanı sıra GİH, YHS ve diğer hizmet sınıflarındaki eğitim çalışanlarına da teşvik öngörülmelidir
- Öğretmenlik meslek kanununun hedeflenmesi heyecan oluşturmuştur, beklentileri karşılaması için katkıya fırsat verilmelidir
- Her okula bütçe verilecek olması olumlu ve adil bir yaklaşımdır
- İşlevsel bir teftiş sisteminin hedeflenmesi sorunun farkında olunduğunu gösteriyor, statü farklılıklarının giderilmesiyle işe başlanmalıdır
- Rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin yeniden tanımlanacak olması pozitif bir yaklaşımdır
- Özel eğitim alanında başarı artışını destekleyecek tedbirler alınmalıdır
- Özel yetenek alanında yapısal dönüşüm ihtiyacının görülmüş olması yerindedir
- Yabancı dil öğretimi İngilizceye indirgenmemelidir
- Dijital içerik ve beceri destekli dönüşüm daha kapsayıcı tasarlanmalıdır
- 5 yaş erken çocukluk eğitimi zorunlu değil, tercihli olmalıdır
- Çocuğun doğasına uygun temel eğitim yaklaşımı yerindedir
- Ortaöğretimdeki dönüşüm eğitim çalışanlarını mağdur etmemelidir